Thursday 10 October 2013

Majlis Penyampaian Bantuan Fiddiyah dan Ceramah Aidiladha


Tempat: Masjid Kariah Gugusan Felda Raja Alias, Bandar Sri Jempol
Tarikh: 10 Oktober 2013

Bandar Seri Jempol - Baitulmal MAINS Daerah Jempol telah memperuntukkan sejumlah RM 16,100 bagi bantuan Fiddiyah kepada 161 penerima yang terdiri daripada asnaf fakir dan miskin dari 17 kariah sekitar gugusan felda Raja Alias ini.

Menurut Pegawai Baitulmal Daerah Jempol, Ustazah Nursyahidah Abu Bakar, program yang dianjurkan ini adalah sempena menyambut kedatangan Hari Raya Aidiladha dimana dengan saluran yang diberikan akan dapat memberi makna kepada golongan asnaf seterusnya bersama merasai nikmat Aidiladha.

"Setiap penerima diberi sumbangan RM100 setiap orang dimana sumbangan yang diberikan ini adalah dari kutipan dana fiddiyah yang dijalankan Pusat Zakat Negeri Sembilan untuk diagihkan kepada sasaran kami, para asnaf dan fakir di daerah ini," katanya.

Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat mengganti puasanya di bulan Ramadhan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya bulan Ramadhan tahun berikutnya.

Hukum membayar fidyah adalah WAJIB . Dengan membayar fidyah tidak bermaksud mereka tidak perlu lagi menggantikan puasanya kerana puasa tersebut tetap wajib digantikan mengikut bilangan hari yang telah ditinggalkannya. Sekiranya bilangan hari tersebut telah melangkau tahun, maka kadar fidyah bagi hari tersebut akan digandakan.

Terdahulu, para penerima fiddiyah telah menunaikan Solat Dhuha berjemaah sebelum disajikan dengan segmen ceramah oleh Ustaz Bakhtiar Mohd Yussof, Penceramah Bebas Negeri Sembilan.







No comments:

Post a Comment