Sunday 16 November 2014

Istiadat Mengadap Pusaka Adat Wilayah Tampin & Serah Kunci Balai




Tempat: Balai YTM Tunku Besar Tampin
Tarikh: 15 November 2014 / 22 Muharram 1436H

TAMPIN- Istiadat Mengadap Pusaka Adat Wilayah Tampin Permasyuran Khalifah Persilatan Gerakan Suci Mangkabumi Dan Serah Kunci Balai Tunku Besar Tampin telah didakan hari ini.

Istiadat yang diadakan hari ini adalah kali ke empat dibawah pemerintahan Tunku Syed Razman bin Tunku Syed Idrus Al-Qadri sebagai Tunku Besar Tampin.

Didalam titahnya, Yang Teramat Mulia berharap istiadat seperti ini dapat diteruskan bagi santapan generasi akan datang memandangkan hanya di Negeri Sembilan adat pepatih diamalkan sejak zaman berzaman. Adat pepatih di Negeri Sembilan khasnya di wilayah Tampin banyak membantu masyarakat didalam sosio budaya yang harmoni aman dan damai.

Tambah Yang Teramat Mulia lagi adat istiadat seperti ini harus dikekalkan biarpun merentasi pembangunan berteknologi tinggi bersesuaian dengan ungkapan “ tak lapok dek hujan, tak lekang dek panas”.

Seawal majlis, Yang Teramat Mulia menziarahi makam Almarhum Tunku Syed Shaaban bin Ibrahim di Keru Hilir dan menziarahi Makam Almarhum Tunku Syed bin Tunku Syed Muhammad serta bacaan tahlil diadakan serta di ikuti dengan Permasyuran Khalifah Persilatan Gerakan Suci Mangkabumi Dan Serah Kunci Balai Tunku Besar Tampin.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, Dato Mat Ali bin Hasan, Mufti Kerajaan Negeri Sembilan, Sohibus Samahah YB Dato’ Hj Mohd Yusof bin Ahmad dan Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), Tuan Haji Kamal Amran bin Kamarudin. Berita selanjutnya sila layariwww.mains.gov.my

No comments:

Post a Comment