Friday 13 September 2013

Lawatan Kerja Program 5S JAWI ke MAINS



Kejayaan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan dalam perlaksanaan Amalan 5S mendapat perhatian Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) apabila membuat lawatan kerja ke pejabat MAINS hari ini.

Lawatan JAWI ke MAINS adalah untuk berkongsi kejayaan dan pengalaman dalam menjadikan institusi awam menghasilkan peningkatan kualiti dan produktiviti dalam perlaksanaan 5S.

Ketibaan rombongan JAWI yang diketuai En. Mahyudin Bin Sulaiman disambut baik oleh Setiausaha MAINS, Tn. Kamal Amran Bin Kamarudin serta pegawai-pegawai MAINS.

Pada pertemuan itu, rombongan JAWI disambut dengan Salam Ukhuwah dari Setiausaha MAINS sebelum delegasi diberi taklimat pembentangan perlaksanaan 5S oleh Koordinator QE/5S MAINS.

Umumnya, Amalan 5S merupakan alat pengurusan persekitaran berkualiti yang
dipelopori oleh Jepun dengan penumpuan kepada lima (5) langkah tindakan pelaksanaan yang bermula dengan huruf awalan ‛S‟ yang bermatlamatkan pengurusan amalan kebersihan yang bersistematik. Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke adalah perkataan Jepun yang diringkaskan menjadi 5S. Dalam Bahasa Melayu memberi maksud Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal.

No comments:

Post a Comment